Všimol, som si značne kritický postoj k dabingu tohto filmu na FB. Nakoľko sa už admini na stránke Slovenský dabing nepodpisujú, tak vlastne ani netuším, na koho reagujem, no musím povedať, že negatívny postoj k obsadeniu vo filme rozhodne nezdieľam. Uznávam, hlavnú postavu mal dabovať niekto mladší, aj to však predovšetkým kvôli tomu, že hlas Daniely Mackovičovej je v rámci dabingu veľmi známy a to najmä v spojení s o pár rokov staršími herečkami. Zvyšné spojenia však určite neboli žiadnym obrovským zakopnutím, ktoré by sa negatívne podpísalo pod kvalitu samotného filmu (tá síce nie je z môjho pohľadu príliš vysoká, no to už je iná téma). Teoreticky by sa ešte dalo polemizovať o obsadení Júlie Horváthovej, jej hlas však rozhodne ani dnes neznie až tak staro a keďže nie je v dabingu až taký opočúvaný, je ľahšie sa s ním stotožniť aj pri takomto vekovom rozdiele.
U ostatných postáv však už nevidím v tomto smere žiadny dôvod pre podobnú kritiku.
Miroslava Drínová znie aj napriek svojmu veku neuveriteľne mlado a aj dnes môže pokojne dabovať niektoré ženské postavy okolo dvadsiatky.
Jakub Ružička mal v čase tvorby dabingu približne 23 rokov (vek Jána Moráveka nepoznám, no určite neznel staršie než Ružička), 5 rokov teda nie je doba (vychádzam z toho, že
Aaron Taylor-Johnson mal v čase natáčania filmu 18), za ktorú by sa hlas človeka významne menil. Ďalej,
Dominika Žiaranová mala 18 rokov, k tomu nie je pri tejto téme čo dodať. A nakoniec máme Lenku Prokopovú, ktorá dabovala Kimberley Nixon, narodenú v roku 1985. Čiže tu je tiež oháňanie sa zmienkami o detskej postave, minimálne vzhľadom na vek samotnej herečky, ktorá ju stvárnila, irelevantné.
Myslím teda, že tento film nie je príkladom nevhodného obsadzovania po stránke veku, ale predovšetkým ďalším dôkazom toho, že kritika zameraná výlučne na vekové rozdiely medzi dabérmi a hercami má ďaleko od označenia konštruktívna. Veď taký
Vin Diesel sa narodil v tom istom roku, ako aj
Roman Matisko, no zrealizovať toto spojenie by bolo čistým bláznovstvom. A to je len jeden príklad z mnohých. Skôr by som sa teda pri snahe o hodnotenie dabérov zameriaval na omnoho dôležitejšie veci, napríklad to, či dokázali vystihnúť charakter danej postavy, či ich hlas nebol až príliš odlišný od hlasu herca v pôvodnom znení a tak ďalej.